הסכם ממון לאחר הנישואין – כל מה שצריך לדעת

ליצירת קשר עם עו״ד הסכם ממון - אורי גנור, השאירו פרטים:

אם חיפשתם מידע על הסכם ממון לאחר החתונה, אתם במקום הנכון. הסכם ממון לאחר נישואין בין בני הזוג דומה לכל הסכם ממון אחר. העיתוי לעשיית הסכם ממון לאחר החתונה, חשוב (וארחיב בהמשך), אבל ההסכם ותקפותו ( לאחר אישורו על ידי שופט/דיין), הוא אותו הסכם כמו כל הסכם ממון אחר כלשהו.

מכירים את המצב הזה?

אני מכיר את המצב הזה: אתם שבוע/שבועיים לפני חתונה, לחוצים מההכנות מתרגשים והנה צץ לפתע העניין "הזניח" הזה, של הסכם הממון או שאולי הוא כבר נגרר זמן מה, ודחיתם את זה די והותר.

או מצב אחר: יש ביניכם ויכוחים לגבי הסכם ממון לאחר נישואין. אין הסכמה. כבר דשתם בזה, ואפילו הייתם בפגישה עם עורך דין הסכם ממון לאחר נישואין. ואז, אתם מחליטים לערוך הסכם ממון לאחר נישואין. נראה לכם שהסכם ממון אחרי החתונה זה יהיה קל יותר.

מקרה נוסף, ודי חריג יש לומר, הוא של זוג, שכלל לא היה מודע לנושא של הסכמי ממון. העניין כולו צץ ועלה במקרה, לאחר הנישואין, כתוצאה משיחות עם חברים, או להיחשפות לכתבה בעניין.

אפשרות אחרת היא, שהעניין עלה, עקב משבר כלשהו בחייכם, לאחר הנישואין, וכעת, עקב הפיכת היחסים לעכורים, אתם מודאגים.

צברתם רכוש ביחד ( אלא שיש מחלוקת לגבי שייכות וחלוקת הרכוש בניכם ).

אתם לא רוצים להתגרש. אבל אתם רוצים לערוך סדר בעניין. האפשרות היחידה במצב הזה היא, עריכת הסכם ממון לאחר נישואין. זאת שכן הסכם ממון אחרי נישואין יהיה זמין, למקרה של גירושין חלילה.

הסכם ממון לאחר החתונה
יחסי ממון בין בני זוג – הסכם ממון לאחר נישואין

המקרה או הדוגמא עליה אני מבקש להרחיב להלן:

אתם זוג המודע לחשיבות עריכת הסכם ממון לאחר הנישואין. ואם לא שניכם חושבים שזה טוב ומועיל, אז לפחות אחד מכם חושב ככה.

לעתים, אחד מכם מעוניין בהסכם ממון אחרי החתונה, והשני מסרב בתוקף. הנושא עולה לדיון ביניכם, בהתחלה בזהירות, מלווה בחששות. בהמשך, בפחות עדינות.

יש פערים ומחלוקות קשים בניכם. ובסוף, נכון, אתם מגיעים/נגררים למשרד עורך דין, לישיבה/שיחה שבה מועלות כל הנקודות הרלבנטיות לצרכים שלכם.

אבל מה לעשות, ומועד החתונה שלכם קרוב. לא תספיקו לעשות הסכם ממון.

לא רק זאת, זה גם קצת מסוכן, כי מה יקרה אם חוסר ההסכמות ביניכם, יובילו לפיצוץ? האם תבטלו את החתונה בגלל זה? וההזמנות כבר יצאו..( וגם אם טרם יצאו ).

ואז צצה השאלה, האם אפשר לערוך הסכם ממון לאחר החתונה? והתשובה המרגשת ( מבחינתכם ) היא, כמו שהבנתם: כמובן, כן! "איזה יופי" אתם אומרים… נדחה את העניין הזה… (מוכר לחלק מכם?).

מה שאי אפשר לעשות היום, כך אתם חושבים, נעשה את זה מחר ואתם קופצים על "גלגל ההצלה" הזה, ושוחים בהנאה ( ובאהבה ) לחוף מבטחים…עד כאן "החדשות הטובות" לגבי הסכם ממון אחרי נישואין.

אבל הבעיה היא, החדשות הרעות הם, ניחשתם נכון, המחלוקת עצמה שבניכם.

הפערים בראיית הפאן הממוני של הזוגיות שלכם. במהות. נאמר את האמת, בנינו, שאף אחד לא שומע…אינכם מגיעים להסכמות.

אתם רואים את הסדרת הנושאים שבהסכם הממון באופן שונה. מנוגד.

את רוצה משכורות והכנסות לחשבון המשותף, הוא רוצה לחשבונות הפרטיים. את רוצה צבירות סוציאליות משותפות, הוא רוצה נפרדות.

את רוצה שדירה שתירכש תהיה "חצי – חצי", הוא כמי שיממן את עיקר הרכישה, רוצה אחרת, וכך הלאה והלאה את רוצה שיתוף רכושי וממוני מלא, והוא רוצה הפרדה מלאה.

כדי שתוכלו לקבל החלטה נכונה לגבי עשיית הסכם ממון אחרי נישואין, הנה בקיצור כמה נקודות למחשבה:

1.  מה יקרה אם לאחר הנישואין, בן זוגכם יסרב לעשות הסכם ממון לאחר נישואין? התשובה היא, שאתם ככל הנראה, תמשיכו לחיות כזוג נשוי, ללא הסכם ממון, ואז יחול עליכם חוק יחסי ממון.

החוק הזה יחלק את הרכוש שלכם בפרידה, לא בהכרח כפי שרציתם. לעתים, ההפך ממה שחשבתם ואם תאמרו, אולי תאמרו שמה שכתוב בחוק מקובל עליכם מראש.

מתאים. אבל אתם טועים. החוק קצר, לעתים סתום ( כמו כל החוקים ), ומי שמפרש ומחליט, זה השופט. ולא תדעו מה הוא יחליט. קצת "פוקר". "טוטו". מתאים לכם?

2.  אתם נשואים באושר ועושר. נולדו לכם ילדים. הזוגיות "צבועה בוורוד". הפרידה נראית לכם כמעט בלתי אפשרית. הנישואין "מרדימים" אתכם. אם תתחילו להעלות את עניין הסכם ממון אחרי החתונה, ולנדנד ( כפי שהרי סכמתם לפני הנישואין, נכון? ), זה אולי יערער את השלווה, ההרמוניה, החברות והאהבה השוררת ביניכם. ואז, מניחים לזה.

3.  אפשר ותישארו אמנם נשואים, ללא ההסכם המיוחל ( שרק צד אחד- בעל הרכוש בד"כ, מעוניין בו), אבל חוסר היכולת להגיע להידברות והסכמה בעניין עם בן זוגכם, ישאיר בכם תחושות מרירות, אכזבה ותסכול מתמשכים מבן זוגכם ( שלא לאמר חוסר אמון ). הרגשות האלו יחלחלו לאט לאט, לתוך חיי הזוגיות שלכם, ויפריעו לכם.

4. הרבה יותר מסובך לעשות הסכם ממון אחרי נישואין, מאחר והרכוש "מתערבב" במהלך הקשר, וקשה לעתים להתחשבן רטקואקטיבית.

דוגמאות לעניינים המקשים על הסכם ממון לאחר הנישואין:

הסכם ממון אחרי נישואין
הסכם ממון עם משכנתא

קניתם דירה ביחד. לקחתם משכנתא גדולה, שילמתם את ההחזר מהחשבון המשותף. אבל, המשכורת שלו הייתה 20,000 ש"ח לחודש שלך רק 5,000 לחודש.

אז האם נתחשבן על זה רטרואקטיבית? כלומר, האם חלקו בדירה יהיה גדול יותר ( כך אולי הוא חושב ), כיוון שהחזרי המשכנתא, שולמו בעצם על ידו?

הסכם ממון על דירה

מכרתם את הדירה, קניתם דירה חדשה. ההורים שלך נתנו מתנה. היא הושקעה בדירה החדשה. של מי הדירה החדשה הזו? איזה אחוז מהזכויות בה הם שלך, ואיזה שלו? ומה על עליית הערך שלה? ואין לדבר סוף.

במלים אחרות, זה קשה ומסובך יותר, כיוון שבהתנהלות הממונית שלכם, היו חסרים הקווים המנחים והעקרונות ( שבהסכם ממון ).

ההמלצה שלי היא, בדרך כלל, אל תגררו עם הסכם ממון אחרי החתונה – עשו הסכם ממון לפני נישואין. תתעקשו על זה. אנא ראו גם במאמר שכתבתי בשם "הסכם ממון – לפני או לאחר החתונה"?

וגם – הסכם ממון לפני הנישואין | הסכם ממון לידועים בציבור

ליצירת קשר עם עו״ד הסכם ממון - אורי גנור, השאירו פרטים:
עו"ד אורי גנור

עו"ד אורי גנור

עורך דין הסכם ממון אורי גנור, הנו המשרד היחיד בישראל, העוסק ומתמחה, באופן בלבדי, יחודי וארצי, אך ורק, בהסכמי ממון בין בני זוג, ופועל כ – עו"ד הסכם ממון בלבד.

עוד מאמרים שכדאי לך לקרוא:

דילוג לתוכן