מהו הסכם ממון בין זוגות ידועים בציבור?

ליצירת קשר עם עו״ד הסכם ממון - אורי גנור, השאירו פרטים:

אתם יכולים להחליט שאתם רוצים לחיות ביחד, לנהל חיים משותפים, הכוללים משק בית משותף,  אך אינכם מעוניינים להינשא בשום מסגרת. אתם מעוניינים לקבוע ולהסדיר את מערכת היחסים הכלכלית והשוטפת ביניכם, ולהחליט מראש, באמצעות הסכם ממון בין ידועים בציבור, איך אתם רואים את חלוקת הרכוש שיש לכם כעת, או שיהיה לכם בעתיד, אם וכאשר תיפרדו.

ההסכם שיחתם ביניכם, שהוא הסכם ממון ידועים בציבור, הוא חוזה משפטי תקף, לכל דבר ועניין. הסכם ממון איננו חייב לקבל את אישור בית המשפט, בית הדין או הנוטריון, כדי שיהיה תקף, אבל רצוי לאשר ולאמת אותו בפני אחד מהגופים הללו. ראו גם בדף  מי צריך הסכם ממון?

אין הגדרה חד משמעית בחוק למעמד של ידועים בציבור, אבל מקובל לראות בזוג כ "ידועים בציבור" אם הם "איש ואישה" ( אבל גם בני אותו המין, במספר פסקי דין שעסקו לאחרונה בעניין זה ), החיים חיי משפחה ומנהלים משק בית משותף.

לא משנה מהו השם שניתן לצורת חיים משותפים זו, חוזה נישואין, אמנת נישואין, הסכם זוגי, הסכם לחיים משותפים, הסכם שותפות בין בני זוג, הסכם לחיי משפחה, הסכם לנישואים שניים, הסכם ידועים בציבור בין בני זוג, וכיו"ב- התנאי הוא שהזוג עונה להגדרה של חיי משפחה במשק בית משותף.

מבחינת הרישום במשרד הפנים, הסטטוס מוכר, ושני בני הזוג יירשמו כידועים בציבור. בני הזוג ייהנו ממרבית הזכויות, כשל בני זוג נשואים.

אין הגדרות חד משמעיות ל "חיי משפחה"  או ל"חיי שיתוף", או ל"ניהול משק בית משותף", אך לפי הכללים שהתגבשו בפסיקה הם כוללים גם את היסוד האינטימי של חיבה, אהבה ונאמנות, ואת היסוד השוטף של ניהול כלכלי ורכושי משותף ( אך למעט רכוש שבני הזוג הסכימו להוציאו מהרכוש המשותף ). הסכם ממון בין ידועים בציבור

"משק בית משותף" פירושו הוצאות משותפות לגבי מגורים, מזון, ארנונה, חשמל, ביגוד, רכב, נסיעות, טיפולים רפואיים, טיולים משותפים,  וכיו"ב, כאשר כל אחד מבני הזוג תורם ומשקיע לפי יכולתו, אך מקבל את חלקו בהוצאות בחלקים שווים, ללא קשר להכנסותיו ויכולתו. אין כאן התחשבנות פרטנית לגבי מה הוציא והכניס כל אחד.

כאמור, בנוסף על הסכם ממון בין ידועים בציבור, זכויות נוספות שכדאי לדעת עליהן:

זכויות ידועים בציבור:

מרבית החוקים הקיימים במדינת ישראל, כמו גם פסיקה של בתי המשפט, מעניקים לבני זוג, את אותו מעמד, בהקשר לזכויות המגיעים להם, כמו לזוגות נשואים. חלקם, אינם מכירים. להלן סקירה תמציתית בעניין:

ביטוח לאומי – הידוע בציבור של מי שנפטר, יהנה בביטוח הלאומי מתשלום דמי זקנה מוגדלים ( עקב פטירת בן זוגו ) ו/או מגמלת שארים.

מס הכנסה – בחישוב ההכנסה של בני זוג, מחברים את ההכנסות של שני בני הזוג, ורואים את ההכנסות כהכנסה אחת החייבת במס הכנסה. נוצר סכום גבוה, ולכן המס עליו יהיה גבוה ( בגלל שיטת חישוב המס הפרוגרסיבית, מדרגות המס ) ההכנסות של ידועים בציבור הן ניפרדות, וחישוב המס, מחושב על כל אחד מבני הזוג באופן ניפרד. כתוצאה מכך, יהיו מדרגות המס נמוכות יותר.

מזונות ידועה בציבור – לכל אחד מבני הזוג הידועים בציבור, קיימת הזכות למזונות מעזבונו של בן זוגו שנפטר. כך גם לגבי "מזונות משקמים" ( הזכות של בן הזוג החלש כלכלית, לקבל בפרידה מזונות, לתקופת זמן מסוימת, ובסכום שיאפשר לו הסתגלות כלכלית לעת פרידה). כל עוד בני הזוג ממשיכים להיות ידועים בציבור, קיימת גם הזכות של כל אחד מהם, לתבוע תשלום מזונות, במהלך הקשר, מבן הזוג האחר.

מזונות ילדים של ידועים בציבור– הזכות מוכרת וקיימת, בדיוק כמו לילדי בני זוג נשואים.

ירושת ילדי ובני זוג של ידועים בציבור– הזכות מוכרת וקיימת, על פי אותם כללים וחוקים, כמו לגבי זוגות נשואים.

שינוי שם משפחה– בכפוף לאישור משרד הפנים, יכולה ידועה בציבור, לשנות את שם משפחתה, כך ששם משפחתו של בן זוגה, יהיה גם שם משפחתה. משרד הפנים יאשר את הבקשה, גם אם גרושתו של אותו בן זוג תתנגד לכך.

ליצירת קשר עם עו״ד הסכם ממון - אורי גנור, השאירו פרטים:
עו"ד אורי גנור

עו"ד אורי גנור

עורך דין הסכם ממון אורי גנור, הנו המשרד היחיד בישראל, העוסק ומתמחה, באופן בלבדי, יחודי וארצי, אך ורק, בהסכמי ממון בין בני זוג, ופועל כ – עו"ד הסכם ממון בלבד.

עוד מאמרים שכדאי לך לקרוא:

דילוג לתוכן